Turcja, Grecja i Egipt – to trzy najpopularniejsze kierunki wybierane przez klientów biur podróży w 2021 roku. Jasne zasady wjazdu, protokoły sanitarne ustanowione przez ministerstwa turystyki poszczególnych krajów, ale przede wszystkim realizacja programu szczepień – zarówno wśród klientów, jak i pracowników branży turystycznej w odwiedzanych krajach spowodowały, że miniony rok dla turystyki był już czasem wychodzenia z pandemii koronawirusa.
W 2021 roku Polacy chętniej niż przed rokiem korzystali z usług agentów turystycznych. Nie ma w tym nic zaskakującego, w końcu wycieczki zorganizowane są najbezpieczniejszą formą podróżowania
– mówi Jolanta Kołodziejczyk, dyrektor produktu w Wakacje.pl.
Co czwarty klient pojechał do Turcji
![TOP_10_kierunkow_w_2021_roku_wakacjepl.jpg](https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/10163/assets/384465/large-f3d0934f678a7f3bd5ece48906df2367.jpg)
![TOP-kierunki_zmiana_udzialu_w_sprzedazy_w_2021_vs_2020_wakacjepl.jpg](https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/10163/assets/384466/large-cfc69b22a32e6ed8f2abeb3e25c3905d.jpg)
Ile Polacy wydali na podróże?
Wyższa wartość koszyka zakupowego to wynik kilku zmiennych. Polacy decydowali się na pobyty w obiektach o wyższym standardzie, często pięciogwiazdkowych z wyżywieniem w formie all inclusive, po drugie w dalszym ciągu popularne były podróże do dalekich krajów, które choćby z uwagi na dłuższy lot są droższe od podróży do basenu Morza Śródziemnego
– komentuje Jolanta Kołodziejczyk.
![Ile_Polacy_wydali_na_podroze_srednia_wartosc_rezerwacji_wakacjepl.jpg](https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/10163/assets/384467/large-1c79349dd325f8acd4c396fe12e6e855.jpg)
Kiedy i jak wyjeżdżaliśmy w 2021 roku?
W 2020 roku, choć wycieczki samolotowe były najczęściej wybieranymi przez klientów Wakacje.pl, to większym zainteresowaniem niż zazwyczaj cieszyły się podróże z dojazdem własnym. Od zeszłego roku obserwujemy powrót popularności wyjazdów lotniczych do wcześniejszych poziomów, stąd wzrosty w tym segmencie, a spadki udziałów ofert z dojazdem samochodowym
– mówi Anna Podpora, menedżer produktu w Wakacje.pl.
![Udzial_w_sprzedazy_wg_rodzaju_transportu_wakacjepl.jpg](https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/10163/assets/384468/large-fda0a1218be1c22c41f9c5cfe14d0467.jpg)
Na urlop najchętniej we dwoje albo z dwójką dzieci
Na tydzień, ale z all inclusive
![Liczba_noclegow_udzial_w_sprzedazy_2021_vs_2020_wakacjepl.jpg](https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/10163/assets/384469/large-fdcec5dbbe51e3db5a70cf19ca0c161c.jpg)
![Rodzaj_wyzywienia_udzial_w_sprzedazy_2021_vs_2020_wakacjepl.jpg](https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/10163/assets/384470/large-1840f256671c2f331b2e045614cd526c.jpg)
All inclusive to już od kilku lat najpopularniejsza forma wyżywienia wybierana przez klientów biur podróży. Na taką formułę decydują się nie tylko rodziny z dziećmi, ale też pary i single. W tym roku zyskała szczególnie na znaczeniu, bo część osób wolała spędzać urlop w hotelowych resortach, które działały wedle ściśle określonych protokołów sanitarnych. Stosowne wytyczne przygotowały władze wszystkich najważniejszych krajów turystycznych
– przypomina dyrektor Jolanta Kołodziejczyk.
Dane potwierdzają – wcześniej znaczy taniej. Nawet o ponad 1000 zł od osoby
Z naszych analiz wynika, że w szczycie sezonu oferty rezerwowane na kilka dni przed wylotem były droższe o kilkaset złotych od osoby niż kupowane na co najmniej miesiąc wcześniej. W niektórych przypadkach różnice w cenie przekraczały nawet tysiąc złotych od osoby przy tych samych lub bardzo zbliżonych parametrach podróży
– przypomina Anna Podpora.
Obecnie obserwujemy, że wyjazdy do tych samych miejsc w przedsprzedaży na Lato 2022 są tańsze niż last minute, które można było „złapać” w minionym sezonie wakacyjnym. Jeśli zatem zależy nam na atrakcyjnej cenie, nie warto zwlekać z decyzją o rezerwacji
– dodaje Anna Podpora.
Trendy, które zdefiniowały rok i określą przyszłość branży
Wakacje.pl to największy multiagent w Polsce. W sprzedaży posiada ofertę niemal wszystkich touroperatorów działających na polskim rynku obejmującą zarówno zagraniczne wycieczki lotnicze, jak i pobyty z dojazdem własnym w różnych krajach świata. W ostatnim roku produkt powiększył się o pobyty w Polsce, do sprzedaży wprowadzone zostały również oferty specjalne, które nie są dostępne w innych biurach agencyjnych.