Za nami półmetek wakacji, czas więc na pierwsze podsumowania tegorocznego sezonu letniego. Czy Polacy są stali w swoich podróżniczych zwyczajach? Czy na listach przebojów najpopularniejszych kierunków dochodzi do zmian? Odpowiedzi na te pytania dostarcza raport Wakacje.pl.
Z naszych szacunków wynika, że w tym roku oferta biur podróży na okres wakacyjny jest o 23-24 proc. większa rok do roku. Związane jest to zarówno z powiększaniem programów przez poszczególnych touroperatorów, jak i z ofensywą nowych graczy, którzy co prawda na rynku pojawili się już w zeszłym roku, ale to ten sezon jest dla nich pierwszym pełnym pod względem sprzedażowym
– mówi Anna Podpora, head of product development w Wakacje.pl.
Dokąd Polacy podróżowali w pierwszej połowie wakacji?
TOP 10 krajów Lato 2024 vs Lato 2023
TOP 5 krajów w podziale na grupy klientów
W tym roku obserwujemy duży wzrost zainteresowania Tunezją, szczególnie wśród rodzin. W układzie 2+1 dynamika sprzedaży wyniosła prawie 80 proc., przy rodzicach podróżujących z dwójką dzieci przekracza nawet 120 proc.
– dodaje Anna Podpora.
TOP 10 regionów w podziale na grupy klientów
Najczęściej wybierane lotniska
Najpopularniejsze kierunki z polskich lotnisk
Na wakacje wydajemy chętnie
Średnia cena za całą rezerwację w poszczególnych grupach klientów
Przedstawione kwoty to średnia ze wszystkich rezerwacji dotyczących danego kierunku z wylotem w pierwszej połowie wakacji. Jeśliby spojrzeć na najniższe dostępne ceny, okaże się, że w tym roku można znaleźć oferty tańsze niż w poprzednie wakacje z różnicami wynoszącymi kilkanaście procent. Spadek cen wynika z umocnienia się złotówki i stabilizacji kosztów paliwa lotniczego
– tłumaczy Anna Podpora.
Urlop głównie tygodniowy
Czy sezon letni przynosi jakieś zaskoczenia?
Jeśliby spojrzeć na statystyki sprzedażowe, okaże się, że klienci biur podróży nadal bardzo chętnie wyjeżdżają do basenu Morza Śródziemnego. Wypoczynek jest głównym celem wakacyjnych podróży. Choć sporo się mówi o wysokich temperaturach i nowym trendzie – coolcation, który oznacza ucieczkę przed upałami, to wakacyjne listy przebojów niewiele zmieniają się wobec poprzednich lat
– mówi Dominik Miłowski, wiceprezes ds. produktu w Wakacje.pl.
Coolcation w swojej istocie ma być określeniem wyjazdów do krajów z łagodniejszym klimatem. W tym kontekście na myśl przychodzi Europa Północna, ale trend ten przejawia się w jeszcze inny sposób. Nadal dotyczy podróży na południe kontynentu, tyle że przed i po sezonie. Klienci doceniają łagodną aurę, niższe ceny, mniejsze tłumy i właśnie to powoduje, że sezon urlopowy w Europie z każdym rokiem się wydłuża
– dodaje Dominik Miłowski.
Druga połowa wakacji – start!
Z naszych analiz wynika, że w sierpniu nadal największym zainteresowaniem cieszyć się będą Turcja, Grecja i Egipt, ale też Tunezja czy Hiszpania. Jak co roku, oferta last minute jest dostępna, natomiast trzeba pamiętać, że chodzi o pojedyncze miejsca, więc klienci powinni przygotować się na większą elastyczność zarówno w zakresie preferowanych kierunków, terminów, jak i miejsca wylotu. Zachęcamy, by sprawdzać oferty nie tylko z najbliższego lotniska, ale też z tych nieco dalszych, szczególnie, że często są one położone w stosunkowo niewielkiej odległości od siebie, mogą za to oferować większy wybór i atrakcyjne ceny
– wylicza Paulina Fras, menedżer produktu w Wakacje.pl.
Spółka Wakacje.pl S.A. to lider rynku OTA w Polsce, a zarazem pierwsza platforma sprzedaży wycieczek w kraju i dynamicznie rozwijająca się sieć salonów stacjonarnych. W sprzedaży posiada ofertę kilkudziesięciu touroperatorów działających na polskim rynku. Obejmuje ona zagraniczne wycieczki lotnicze i autokarowe, pobyty z dojazdem własnym w różnych zakątkach świata, wyjazdy krajowe, obozy i kolonie dla dzieci, a także nowość na polskim rynku - workation. Firma co roku jest laureatem plebiscytów konsumenckich, m.in. Gazele Biznesu 2020, Diament Forbesa 2021, TOP Marka Lauru Konsumenta 2022, Grand Prix Lauru Konsumenta 2022. Od 2015 roku Wakacje.pl są częścią Wirtualna Polska Holding.
Więcej informacji udzieli:
Marzena German, ekspert ds. komunikacji zewnętrznej i obsługi medialnej