Wojna w Ukrainie toczy się już od niemal pół roku, a jej skutki gospodarcze obserwuje cała Europa. Ale czy wzrost cen paliwa lotniczego, wysoka inflacja i fluktuacje walut wpływają na chęć Polaków do wyjeżdżania za granicę? Po początkowym wahnięciu sprzedaży spowodowanym tymi czynnikami, w drugim kwartale roku sytuacja poprawiła się, a klienci wrócili do rezerwowania wyjazdów. Ci, którzy zamówili je z wyprzedzeniem, skorzystali na atrakcyjnych cenach i większym wyborze.
Wraz z luzowaniem obostrzeń pandemicznych przez poszczególne kraje gotowość do podróżowania rośnie, a podobnie jak przed pandemią, na lato największym zainteresowaniem cieszą się kierunki w basenie Morza Śródziemnego. Dla niektórych w tym roku dodatkową zachętą jest również zniesienie przez Turcję obowiązku paszportowego i wizowego dla Polaków. Obecnie nasi obywatele mogą podróżować tam na podstawie dowodu osobistego. To z pewnością jeden z powodów, dla których w tym roku Turcja jest tak popularna wśród klientów biur podróży
– mówi Jolanta Kołodziejczyk, dyrektor produktu w Wakacje.pl.
Turcja i Grecja królują
Ile Polacy wydadzą na wakacje?
Z zestawienia wynika, że Polacy wcale nie szukają najtańszych ofert. Kryterium wyboru jest jakość oferty i atrakcyjność samego miejsca turystycznego. Na wakacjach oczekujemy odpowiedniego standardu usług, za który jesteśmy gotowi zapłacić więcej
– podkreśla Jolanta Kołodziejczyk.
Polacy lubią z góry określić wakacyjny budżet
Na wakacje już od kwietnia
Wyniki sprzedaży pokazujące zainteresowanie podróżami w poszczególnych miesiącach nasuwają ciekawe wnioski. Po pierwsze potwierdzają, że ten rok jest już bardzo zbliżony do trendów obserwowanych przed pandemią. Sezon letni rozpoczął się planowo pod koniec kwietnia, wiele osób wybrało się za granicę na majówkę i czerwcówkę, a większość sprzedaży zrealizowanej w drugim kwartale roku przypada na wyjazdy w lipcu. Choć o wiele więcej osób niż przed rokiem zdecydowało się skorzystać z promocji w ramach przedsprzedaży, to nadal część wstrzymuje się z decyzją, prawdopodobnie czekając na last minute. W ostatniej chwili na pewno będzie można znaleźć ciekawe oferty, ale to nie oznacza, że będą mocno przecenione. Już w zeszłym roku obserwowaliśmy, że im bliżej terminu wylotu, tym wycieczki były droższe, a zakup z wyprzedzeniem bardziej się opłacał
– tłumaczy Jolanta Kołodziejczyk.
Ponad dwie trzecie wyjedzie na tydzień
Polski rynek turystyki wyjazdowej rozwija się, a to oznacza, że biura podróży poszerzają swoją ofertę lotniczą. Dzięki temu, że do danej destynacji latają częściej niż raz w tygodniu, mogą stworzyć też pobyty niestandardowe, na przykład 9-, 10-, 11-, czy 12-dniowe. To propozycja ciekawa z kilku powodów. Po pierwsze na takim wyjeździe można już dobrze wypocząć, ale też przeznaczyć trochę czasu na zwiedzanie, po drugie ceny są nieco niższe niż przy wyjazdach dwutygodniowych, co w przeliczeniu na całą rezerwację daje zauważalne oszczędności. Czasem mogą one wystarczyć nawet na jeszcze jeden wypad w ciągu roku, na przykład na weekend
– komentuje Anna Podpora, menedżer produktu w Wakacje.pl.
Samolot coraz popularniejszy
Polacy chętnie na wakacje latają, a w tym roku okazji do tego mają jeszcze więcej. Biura podróży poszerzyły swoją ofertę o wyloty z lotnisk regionalnych, a w szczycie sezonu pojawiają się nawet dodatkowe połączenia do najbardziej popularnych kierunków turystycznych. Nasze statystyki pokazują też wyraźny wzrost liczby podróży z Wrocławia, Gdańska i Poznania, co związane jest ze zwiększeniem oferowania przez biura podróży i linie lotnicze
– komentuje Anna Podpora.
Jeśli można mówić o jakichkolwiek korzyściach płynących z pandemii dla branży turystycznej, to jest nim wzrost zaufania do biur podróży. Coraz więcej klientów rozumie, dlaczego wycieczki zorganizowane są najbezpieczniejszą formą podróżowania. Odpowiedzialność za pełną realizację wyjazdu ponosi touroperator, a gdyby doszło do wystąpienia nieprzewidzianych okoliczności, musi zagwarantować ofertę analogiczną do zamówionej lub zwrócić pieniądze. W przypadku samodzielnej organizacji wyjazdu klient nie ma takich zabezpieczeń, co oznacza, że jeśli na przykład lot zostanie odwołany, dopasowana do niego rezerwacja hotelu czy wynajem samochodu mogą przepaść
– podkreśla Anna Podpora.
Wakacje w zasięgu portfela
Wakacje.pl to największy multiagent turystyczny w Polsce, a zarazem pierwsza platforma sprzedaży wycieczek w kraju i dynamicznie rozwijająca się sieć salonów stacjonarnych. W sprzedaży posiada ofertę kilkudziesięciu touroperatorów działających na polskim rynku. Obejmuje ona zagraniczne wycieczki lotnicze i autokarowe, pobyty z dojazdem własnym w różnych zakątkach świata, wyjazdy krajowe, a także obozy i kolonie dla dzieci. Firma co roku jest laureatem plebiscytów konsumenckich, m.in. Gazele Biznesu 2020, Diament Forbesa 2021, TOP Marka Lauru Konsumenta 2022, Grand Prix Lauru Konsumenta 2022.